Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen travel info

Optimerad resurshantering (OptiRes)

Projektet innebär att utveckla och testa en ny app för optimerad resurshantering kallad OptiRes. Appen möjliggör för SOS Alarm att larma ut en frivillig sjukvårdsutbildad person som befinner sig i närheten av en hjälpsökande och som kan göra en sjukvårdsinsats i väntan på ambulans.

Lösningen inbegriper en server samt en mobilklient och skall testas och utvärderas av SOS Alarm och en användargrupp inom NU-sjukvården i Västra Götalandsregionen. 

Samverkansparter: SOS Alarm och Västra Götalandsregionen

Resultat

Projektet är sedan i början av mars driftsatt inom NU-sjukvården i de nordvästra delarna av Västra Götalandsregionen. På fältet används den mobila appen av ungefär 120 hemsjuksköterskor som med hjälp av appen kommunicerar sin tillgänglighet med SOS-centralen i Gårda, Göteborg. På larmcentralen kan operatören vid ett larm se vilka sköterskor som är tillgängliga och larma dem.

Status: Projektet är pågående.

Fler projekt inom TUCAP